Geweldig weekendje Beijing! - Reisverslag uit Baoding, China van Marije Son - WaarBenJij.nu Geweldig weekendje Beijing! - Reisverslag uit Baoding, China van Marije Son - WaarBenJij.nu

Geweldig weekendje Beijing!

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

20 Oktober 2014 | China, Baoding

Life is like a rollercoaster, you get jerked one way and another, and you never know what’s around the corner, but you have to sit back and enjoy the ride!

De afgelopen dagen in Beijing zijn geweldig geweest, weer zoveel gezien en meegemaakt… Het begon op donderdagochtend om 05.00, toen ik in de kou op het busje stond te wachten dat me naar Beijing zou brengen. Het busje kwam gelukkig opdagen, wel een half uurtje te laat maar voor Chinezen is dat keurig op tijd. Wat ik dacht te begrijpen van de studenten was dat we naar een park in de buurt van Beijing zouden gaan en daarna zouden doorrijden naar het plein van de hemelse vrede. Tijdens het ontbijt in de bus met kippenpoten, onbekende stukken vlees in een plastic zakje en gefrituurde doppertjes kwam ik erachter dat de reis alleen naar het park ging en niet verder naar het centrum van Beijing. Opzicht niet heel erg maar niet echt praktisch als je een hostel geboekt heb in de buurt van het plein van de hemelse vrede… Ik besloot eerst maar van de dag te gaan genieten en in de middag wel te zien hoe ik richting het centrum van Beijing (23km verderop) zou komen.

Het park waar ik heen was heet het Fragment hills park en staat bekend om de maple bomen met prachtige rode bladeren in de herfst. Ik ging ervanuit dat we lekker gingen rondlopen in het park, misschien een picknick en een beetje kaarten. De studenten hadden alleen hele andere plannen, boven op een berg (2200 meter hoog) staat een tempel waar je echt geweest moest zijn volgens alle studenten. Binnen 5 uurtjes zijn wij naar de tempel op de berg geklommen en weer naar beneden gerent. Gelukkig ben ik bijna dubbel zo groot als een gemiddelde Chinees, dan hoef ik ook maar voor de helft zo hard te lopen ;)

Terug bij de bus moest ik dan toch richting het centrum van Beijing zien te komen… Gewapend met een briefje waar drie bus nummers opstonden en de bestemming in Chinese symbolen ben ik richting de bus stop gegaan. Zoals altijd was er aandacht genoeg voor me en een oud Chinees baasje begon gezellig een praatje in het Chinees. Ik liet het baasje zonder tanden het briefje zien en probeerde uit te leggen waar ik heen moest en of ik een van de 3 bussen kon gebruiken. Hij begon heftig met zijn hoofd nee te schudden en trok me mee richting een andere straat. Trots als een pauw liep hij voor me uit en kon tegen iedereen vertellen dat hij deze rare Chinees van 1,75 m , met lang blond haar en blauwe ogen naar een bus ging brengen. Ik ben de bus ingestapt en voor 12 cent stond ik dankzij het baasje binnen een kwartier bij een metrostation en kon ik de reis naar het hostel vervolgen.

Het hostel dat ik geboekt had was een gokje omdat alle andere hostels al volgeboekt waren. Dit hostel had ik uitgezocht omdat het midden in een hutong ligt en vlakbij een metrostation. Bij aankomst werden Juliette en ik goed ontvangen en konden we voor de zelfde prijs de eerste 2 nachten een 2 persoonskamer krijgen in plaats van 3 nachten op een slaapzaal van 4. Na wat gegeten te hebben had ik meteen al contact met 2 jongens uit Oostenrijk die op dit moment een wereldreis aan het doen zijn. Ze zijn vanaf Oostenrijk door Rusland en Mongolië getrokken om vervolgens heel Azië door te kruizen. Later kwam er ook nog een Duits meisje bij, het was echt een top avond!

In de ochtend zijn Juliette en ik samen met het Duitse meisje richting verboden stad vertrokken. Een van de grootste attracties in Beijing is toch wel de verboden stad, maar om heel eerlijk te zijn viel het mij een beetje tegen. De verboden stad heeft een klein gedeelte dat open is voor toeristen waarvan minimaal 95% Chinees is. Je wordt van tempel tot tempel geduwd richting de uitgang. Wel blij om het gezien te hebben zijn we in de middag lekker met zijn 3en gaan eten bij een tentje dat ik nog wist te vinden van de vorige vakantie in Beijing. In de middag zijn we een ander park met 3 tempels ingegaan en hebben een rondje om een groot meer gelopen. In de avond zijn we in een van de bekendste straten van Beijing gaan eten en hadden een echt Chinees gerecht. De jongen die ons bediende kon alleen uitleggen dat het varken was en erg lekker. Achteraf denk ik dat het de huid van een varken was, ik zal een foto plaatsen als internet meewerkt.

Op zaterdag ben ik naar het oude zomerpaleis geweest met Juliette, het Duitse meisje en nog een andere Duitse jongen. Met zijn vieren hadden we een waterfiets gehuurd. In het midden van het meer ligt een eiland dat niet voor bezoekers opengesteld is, natuurlijk zijn we stiekem toch even gaan kijken. Na een lunch van een pannenkoek met ei en een worstje in het midden, waren we verder het park ingetrokken. Moe van alle avonturen ben ik voor een uurtje in slaap gevallen. Na het tukje zijn we naar de uitgang gelopen en richting hostel gegaan. Tussendoor zijn we de metro nog uitgegaan om een markt te bezoeken. In de avond waren we met zijn vieren naar een groot meer gegaan om nog een biertje te drinken.

Zondag hadden Juliette en ik gereserveerd voor ons tweetjes en zijn we gaan shoppen. De inkopen voor aankomend maand zijn weer gedaan zodat we Westers kunnen ontbijten. Ook heb ik nog een vestje gekocht want het begint nu wat kouder te worden. De treinreis blijft toch een uitdaging, niemand spreekt Engels en is gewend aan buitenlanders. Gelukkig kwam alles goed en ben ik veilig in Boading aangekomen.

Vanmorgen 06.30 was de pret dan toch echt voorbij en de nieuwe week is weer begonnen! Vandaag heb ik bezoek gehad van twee Hollanders van Inholland Delft. Als het goed is komen ze zo meteen nog langs op het lab om te kijken hoe het er aan toe gaat.

Voor de aankomende tijd staat er niets bijzonders in de planning… Over twee weken komt mijn begeleider naar China en over 4 weken komen Juliette haar ouders naar Beijing. Ze hebben 3 dagen gepland voor Beijing en zullen daarna samen met Juliette doorvliegen richting het zuiden. Zelf ben ik al volop plannen aan het maken over welke mooie plekken ik dan kan gaan bezoeken. Als Juliette een weekje vrij neemt dan ga ik er ook maar een weekje tussenuit. Alsof ik nog niet genoeg vakantie gehad heb… =)

Ps. Veel dank voor de geweldige fotograaf Juliette, die ook tijdens deze reis weer prachtige foto's heeft gemaakt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 11344

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 23 Januari 2015

Stage in Baoding

Landen bezocht: