Amerikaanse Thanksgiving in China… - Reisverslag uit Baoding, China van Marije Son - WaarBenJij.nu Amerikaanse Thanksgiving in China… - Reisverslag uit Baoding, China van Marije Son - WaarBenJij.nu

Amerikaanse Thanksgiving in China…

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

01 December 2014 | China, Baoding

Het is weer tijd voor een nieuwe update! Op dit moment heb ik het vooral heel druk met mijn project. De planten zijn eindelijk zo ver volgroeid dat ik ze kan gebruiken voor mijn experimenten. Daarnaast heb ik afgelopen week nog aan een ander project over koolstofdioxide gewerkt. De planten die ik in een kast had gezet waarin ik bijna alles kan reguleren, zoals vochtigheid en tempratuur, groeien minder goed als de planten die gewoon in een kamer staan. Mijn idee is dat dit wordt veroorzaakt door de verschillende gehaltes van koolstofdioxide in beiden ruimtes. Samen met een Chinees heb ik een hoop metingen gedaan om de CO2 gehaltes te bepalen in beide ruimtes. Wij zijn erachter komen dat het verschil in CO2 gehaltes waarschijnlijk niet groot genoeg is om van invloed op de groei te zijn. Nu maar verder zoeken totdat ik een verklaring kan vinden voor het feit dat de planten in de kast minder goed groeien…

Afgelopen tijd heb ik behoorlijk veel energie gestoken in het controleren van Engelse brieven en Engels lesgeven aan een aantal studenten. Regelmatig komen mensen langs met brieven die ze in het Engels hebben geschreven en willen ze dat ik deze controleer op grammatica en spelling. Soms komen de studenten alleen langs voor een praatje in het Engels en willen ze weten hoe een Hollander eruitziet. Omdat het nu een beetje uit de hand begint te lopen ga ik langzaam aan proberen af te bouwen. Vooral Meneer Du heeft de gewoonten om zijn Engels te laten controleren, hij vindt het wel erg makkelijk dat ik er ben…

Om nog beroemder te worden dan ik al ben, heb ik een interview geaccepteerd met mensen van de plaatselijke (universiteit)krant. Als het goed is komt er een Chinees artikel in de krant over wat ik hier doe en mijn kijk op China. Omdat je toch wel een beetje moet oppassen met wat je zegt hier ben ik maar erg positief gebleven over China. De mensen van de krant willen het artikel ook in het Engels publiceren, ik heb maar aangeboden om deze na te kijken voordat het in de krant terecht komt. Ben bang dat het anders wel een zooitje gaat worden, Engels is zeker niet hun beste kwaliteit.

Op vrijdagavond ben ik naar de wekelijkse bijeenkomst van alle buitenlanders in Baoding gegaan. Deze keer waren er een stuk minder mensen als normaal. Lex, de Amerikaan vertelde mij dat het vorige keer (toen was ik in Shanghai) niet zo een geslaagde avond was. Een hoop mensen zijn waarschijnlijk daarom deze keer niet komen opdagen. Ondanks de kleine groep met mensen was het evengoed erg gezellig. Ook was ik die avond uitgenodigd om op zaterdagavond Thanksgiving te komen vieren ondanks dat ik geen Amerikaan ben. Ik weet niet hoe ze het voor elkaar hadden gekregen, maar ze hadden ergens een mega kalkoen gekocht en klaargemaakt voor de avond. Zelf eet ik tegenwoordig voornamelijk vegetarisch omdat ik het vlees hier niet zo vertrouw. Maar ik moet zeggen, de kalkoen was heerlijk en ik ben er niet ziek van geworden. Met kerst willen ze weer zo een avond organiseren, lijkt me leuk om toch nog een beetje kerst te kunnen vieren. De man die de kalkoen heeft bereid vroeg of ik hem de volgende keer niet kan helpen zodat ik ook kan leren hoe je zoiets moet maken. Kan nog interessant worden om van een Colombiaan te leren hoe je een Thanksgiving/Kerst kalkoen moet klaarmaken…

Net heb ik een presentatie gegeven over Nederland aan een groep Chinezen die maar een paar worden Engels kunnen. Gelukkig was er een tolk bij die kon helpen met de taalbarrière. Juul had nog een aantal pepernoten en dropjes meegenomen om aan de studenten te geven. Ze trekken de leukste gezichten als ze voor het eerst drop proeven… Voor aankomende week staat er weinig bijzonders in de planning, moet vooral heel veel uren in de uitvoering van de experimenten gaan steken.

Het begint wel echt koud te worden in Baoding, overdag is het een paar graden boven nul en in de nacht vriest het vaak minimaal 5 graden. De winter is de slechtste tijd voor luchtvervuiling, afgelopen week was er extreem veel luchtvervuiling. De app op mijn telefoon meet maar tot 500 PPM, voor een paar dagen was de vervuiling ver boven dit getal met een maximum van 880 PPM. In Nederland waarschuwen ze voor je gezondheid als het rond de 20 PPM is. Als er zoveel luchtvervuiling is blijf ik maar zo veel mogelijk binnen. Misschien moet ik dan toch maar met zo een mooi mondkapje de straat op… Gelukkig heeft het vannacht gewaaid en is de lucht nu even ‘opgeklaard’. Hopelijk blijft deze luchtkwaliteit nog even zodat ik vanavond nog een uurtje naar buiten kan…

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 11337

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 23 Januari 2015

Stage in Baoding

Landen bezocht: