Kerstmis in China - Reisverslag uit Baoding, China van Marije Son - WaarBenJij.nu Kerstmis in China - Reisverslag uit Baoding, China van Marije Son - WaarBenJij.nu

Kerstmis in China

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

26 December 2014 | China, Baoding

Met nog precies vier weken China te gaan begint deze stage al erg op te schieten. Alle experimenten zijn klaar, het is wachten op de resultaten zodat ik kan beginnen met de eindrapportage. Volgende week maandag ga ik voor vijf dagen richting Beijing om daar lekker vakantie te vieren! In Beijing wil ik met Juul de laatste dingen gaan bezoeken die we nog niet gezien hebben. Ook gaan we lekker genieten van het contact met andere buitenlanders en hopelijk naar een leuk feestje op oudejaarsavond… Ik heb beloofd aan mijn vriendinnen om te Skypen rond een uur of 23.30 Nederlandse tijd. Het is traditie geworden voor de mensen die er niet bij kunnen zijn om te Skypen. Word vroeg op staan aangezien het hier zeven uur later is!

Om toch een beetje een kerstsfeer in huis te creëren ben ik vorig weekend opzoek gegaan naar een kerstboom. Omdat de meeste Chinezen niet echt bekend zijn met het hele Kerst gebeuren was dit nogal een klusje. Ik heb een aantal hele interessante bomen gezien dit jaar… Bij Wallmart hadden ze nog precies één groene boom midden in de winkel staan helemaal versierd. Omdat deze koppige Hollander natuurlijk die boom wilde hebben mocht ik hem leuk gaan aftuigen in de winkel en zelf in een doos zien te krijgen. De doos was eigenlijk net te klein voor de boom waardoor het een heel gevecht was om hem erin te krijgen. Er stonden genoeg Chinezen toe te kijken en ze waren allemaal benieuwd wat die buitenlander toch met die boom moest. Na het afrekenen heb ik samen met de boom nog een gezellig busritje gemaakt in een volle bus tussen de lokale Chinezen. Naar me kijken doen ze toch wel met of zonder boom, dus dat maakt mij ook niet zoveel uit meer ;)

Op kerstavond zijn alle studenten die begeleid worden door meneer Du komen eten in ons appartement. Ze wilde mij graag een very, very merry Christmas geven en traditioneel Chinees eten maken. Traditioneel was het zeker, één van de studenten kwam met een hele vis aanzetten die ze nog even ging fileren in de keuken. Ook al woon ik hier al vier maanden, sommige dingen en dan vooral eetgewoontes wennen nooit… Zelf hoefde ik gelukkig niet te koken en de studenten hebben eigenlijk alles geregeld. Ik heb alleen plastic borden, kommetjes en bestek gehaald. Hieraan kan ik merken dat ik nog niet 100% geïntegreerd ben, bestek hebben ze natuurlijk niet nodig want ze hadden hun eigen stokjes mee.

Lex de Amerikaan was ook nog even een uurtje langsgekomen om een kerstgevoel te krijgen. De avond was vlekkeloos verlopen, zelfs de fles champagne die ik had gehaald ging met een mooie bang open. Heerlijk dat ik zelf weinig hoefde te regelen! Ik heb ook nog een hoop typische Chinezen cadeautjes gekregen, echt super lief van ze!

Voor eerste kerstdag had ik een stuk of 7 meiden uitgenodigd waarmee ik regelmatig ga lunchen om Kerst te komen vieren. Zij wilde graag zien waar ik woon en Chinees koken voor me. Door miscommunicatie dacht ik dat ze voor het avondeten kwamen maar om 09.15 werd ik al bericht dat ze bij de bus stop op me stonden te wachten… Op dat moment was ik aan het skypen met Frank in Zuid-Amerika en werd ik net een beetje wakker. Gelukkig had ik de avond ervoor alles al schoongemaakt en het meeste klaargezet. Ik ging de meiden ophalen zodat Juul ondertussen snel nog de laatste dingetjes kon doen. Achteraf was het wel erg prettig dat ze er ’s middags waren zodat ik de avond lekker vrij had. Heerlijk genoten van de avond met mijn voetjes op de bank en een goed glas wijn!

In het appartement zit een gastank die ik gebruik om te koken. Natuurlijk raakt zo een tank na verloop van tijd ook eens een keertje leeg. Net op het moment dat de meiden wilde gaan koken was die tank natuurlijk leeg. Het was voor het eerst dat ik Lex belde en dat hij geen raad wist. Lex biechtte eerlijk op dat hij niet kan koken en alleen uiteten gaat en daarom nooit zo een tank heeft moeten kopen. Wel bood hij mij aan als een echte Amerikaan om pizza’s te gaan halen zodat we toch iets voor lunch konden eten.

Samen met een van de meiden ben ik naar de buurvrouw gelopen om te vragen hoe je een nieuwe gastank kan krijgen. We moesten naar een lokale kapper toe om de naam van het appartementencomplex te krijgen en vervolgens een nummer bellen die ergens op een muur stond geschreven. Was een heel vaag verhaal en ik weet niet precies hoe het nou is gelukt maar binnen vijf minuten kwam er een Chinees op een scooter aanrijden met een gastank tussen zijn benen. Op zulke momenten vind ik China toch wel weer een prachtig land. De meiden konden vervolgens lekker hun gang gaan in de keuken en ik heb heerlijk gegeten. Meteen genoeg restjes gekregen om de aankomende twee dagen van te eten!

Tegen de avond heb ik nog even met mijn ouders en broer gepraat via Skype. Meteen een familie foto genomen om naar Frank in Zuid-Amerika te sturen… Ik zit gezellig tussen mijn ouders in met de laptop.

Vandaag, tweede kerstdag staat er niets in de planning. Ben vanmorgen om 06.30 opgestaan om de bus naar de universiteit te halen. De uurtjes die ik deze week extra maak kan ik mooi gebruiken om volgende week vrij te nemen. Ben benieuwd wat voor avonturen ik weer ga beleven in Beijing…!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 11335

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 23 Januari 2015

Stage in Baoding

Landen bezocht: