Veilig aangekomen - Reisverslag uit Baoding, China van Marije Son - WaarBenJij.nu Veilig aangekomen - Reisverslag uit Baoding, China van Marije Son - WaarBenJij.nu

Veilig aangekomen

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

07 September 2014 | China, Baoding

Hallo allemaal,

Hierbij het eerste berichtje vanuit China. De reis naar Beijing is voorspoedig verlopen en gelukkig heb ik me maatje, Juliette kunnen vinden op de luchthaven. Vanuit Beijing zijn we met de bus naar Baoding gereisd, een 4 uur durende reis om ongeveer 150 km te overbruggen. Het werd ons al snel duidelijk dat ze niet echt gewend zijn aan westerlingen, we kregen al een aantal verbaasde blikken in de bus. Gelukkig stond onze begeleider, prof. Du al te wachten bij de bus stop om ons naar een hotel te brengen.

Het hotel waar we zitten is heel comfortabel, vroeger was het een hotel waar alle buitenlanders naartoe gingen, nu is het overgenomen door de Chinezen. We hebben gratis ontbijt tussen 07.00 en 09.00. Het ontbijt voor ons bestaat uit hard gekookte (met blauwe binnenkant) eieren, watermeloen en een beetje rijst. De glibberige onbekende dingen en vlees zijn we nog even voorzichtig mee.

Iedereen bereidde me voor dat er een behoorde cultuurshock zal zijn, gelukkig kan ik het zelf meer zien als een comedy show. Wat voor Chinezen heel normaal is blijft mij nog wel eens verbazen. Iedereen in dit land lijkt een functie te vervullen. Het kost 5 mensen in het hotel om wat drinken af te rekenen en ze hebben iemand speciaal aangenomen om mensen te helpen met hun fiets te parkeren. Ook lopen kinderen in een broek zonder kruis, zodat ze hun behoefde gewoon op straat kunnen doen. Scheelt weer luiers en hun broek wordt niet vies omdat ze deze niet op hun knieën hoeven te doen.

Wat een beetje tegenvalt, is dat echt werkelijk niemand Engels spreekt. Het hotel zit echt midden in een straat met restaurants en winkeltjes maar het is duidelijk dat niemand gewend is aan westerlingen. Ik heb nu een beetje het idee hoe het voelt om beroemd te zijn, alleen hoef ik nog geen handtekeningen uit te delen. Alle mensen staren je aan en als je terugkijk blijven ze gewoon naar je kijken. Omdat ik geen woord
Chinees spreek geeft het nog wel eens problemen als je iets wilt kopen.

De smog is echt overweldigend in Baoding, hopend dat het hier minder erg zal zijn dan in Beijing lijkt het niet veel uit te maken. Ik zal een foto bij deze blog toevoegen van het uitzicht vanuit me hotelkamer, er is nu een soort van zicht vanuit me kamer.

Maandag is in Baoding een feestdag ter ere van de maan. Ze verkopen maan koeken op straat die lekker zijn, een soort van notenkoek dat je in Nederland ook zou kunnen kopen. Omdat we maandag vrij zijn hebben we dinsdag met prof. Du afgesproken om de universiteit te gaan bekijken en de laboratoriums waar wij komen te werken. Ondertussen zijn ze ook opzoek naar een appartementje voor ons om de aankomende maanden in te verblijven. Het lijkt me erg fijn om gewoon een eigen plekje te hebben waar Juliette en ik kunnen koken en chillen. Ik heb al winterpenen, aardappelen en uien gespot dus dat wordt hutspot als we genoeg hebben van al die rijst.

Hopelijk kunnen we deze week ook nog een paar dagen terug naar Beijing, officieel begint onze stage op maandag 15 september. Ik zou graag nog de Chinezen muur willen zien voordat het winter is. Het zou ook fijn zijn om nog wat mensen te ontmoeten die Engels spreken. Als ik het goed begreep van prof. Du kunnen zijn studenten ook een beetje Engels dus dat zou wel erg gezellig zijn.

Als er meer nieuws is dan laat ik het weten, het is nu nog even afwachten hoe dit avontuur zich gaat vervolgen….

  • 07 September 2014 - 12:46

    Ans:

    Hoi Marije
    Fijn dat de reis goed is verlopen.
    Ik vind die speet broek wel een uitkomst lachen hoor.
    Doen ze het gewoon midden op straat zal een bende worden.
    Geen honden poep maar mensen poep op de straat.
    Het uitzicht lijkt me iets minder vanuit je hotel.
    Maar je zal er aan moeten wennen.
    Of heb je zo n mond kapje op.
    Dat is toch ook beter voor je lijf HA HA

    Groetjes Aris Ans en Antia

  • 09 September 2014 - 16:26

    Lenie:

    Goed te lezen dat de reis goed verlopen is. Ben benieuwd of Peking nog gaat lukken en hoe je dat vindt. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 11350

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 23 Januari 2015

Stage in Baoding

Landen bezocht: