Sinterklaas op zijn Chinees! - Reisverslag uit Baoding, China van Marije Son - WaarBenJij.nu Sinterklaas op zijn Chinees! - Reisverslag uit Baoding, China van Marije Son - WaarBenJij.nu

Sinterklaas op zijn Chinees!

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

07 December 2014 | China, Baoding

Chinezen die graag blank willen zijn… Ze vinden mij witte huid fantastisch en verwonderen zich vaak hoe ik zo wit kan zijn. Waar ze in Westerse landen er alles aan doen om een mooi kleurtje te krijgen proberen ze hier juist het omgekeerde te doen. Chinezen vrouwen kopen wit makende crème en vermijden de zon zelfs in de winter. Probeer dan maar eens het idee van Sinterklaas uit te leggen met de zwarte pieten… Want waarom zou je zo iemand willen spelen?

Om toch een beetje van de Hollandse cultuur over te brengen naar China heb ik me best gedaan om het idee van Sinterklaas uit te leggen. Op 5 december stond er een grote bak met snoep klaar en wenste ik iedereen een fijne Sinterklaas. Ik probeerde Sinterklaas en beetje uit te leggen als de Kerstman alleen dan zonder elfen maar met pieten. Volgens mij verwonderen ze zich nog steeds over het principe van het Sinterklaasfeest… Om eerlijk te zijn ben ik blij dat ik Sinterklaas voor de grootste delen gemist heb dit jaar. Regelmatig lees ik nieuws over de problemen rondom Sinterklaas en vraag me dan wel af of Nederlanders echt niets beters te doen hebben…

Afgelopen week is voorbij gevlogen, heb nu een idee hoe werkende mensen zich voelen. Iedere dag de bus van 07.30 richting de universiteit, daar ben ik met verschillende projecten te gelijk bezig en vervolgens met een bus tussen 17.00 en 18.00 richting het appartement. Als student is dit natuurlijk wel even ‘afzien’. Nog een weekje of 6 en ik ga alweer richting Nederland, daarom is het belangrijk om nog zo veel mogelijk experimenten te doen. De planning is om tot oud en nieuw zoveel mogelijk in de praktijk bezig te zijn en dan de laatste 2 tot 3 weken te gebruiken om mijn eindrapportage te schrijven. Wie weet kan ik rond oud en nieuw nog wel voor een paar dagen richting Beijing. Hier in Baoding vieren ze het zeker niet en mijn hoop is dat ze in Beijing een kleine viering hebben voor alle buitenlanders die daar wonen.

Op vrijdagavond ben ik naar de wekelijkse bijeenkomst van alle buitenlanders gegaan en daar de verjaardag van Lex, de Amerikaan gevierd. Ik zat met de quiznight in het team met 3 Duitsers die voor het eerst bij deze bijeenkomst waren. Midden in de stad Baoding staat een grote autofabriek ‘Great Wall Moter’ die auto-onderdelen produceert en exporteert. De Duitsers zijn daar werkzaam als technische adviseurs en konden me uitleggen waarom de lucht toch zo slecht is in Baoding. Het is misschien niet het beste idee om een autofabriek in het centrum van een stad te hebben, is waarschijnlijk Chinese logica geweest…

Vanmiddag ga ik opzoek naar een grote supermarkt waar ze veel import producten hebben. Omdat het vinden van Walmart ook wel een uitdaging was heb ik de hele middag hiervoor maar gereserveerd. Ik weet alleen het nummer van de bus die ik moet nemen en dan blijft het een 50% gok of ik de bus de goede kant opneem. Kijken of ze kaneel en goede kaas verkopen…

  • 07 December 2014 - 08:40

    Lenie:

    Heb weer met veel genoegen je verhaal gelezen. Blijf ons vermaken. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 11374

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 23 Januari 2015

Stage in Baoding

Landen bezocht: