Aftellen is begonnen… - Reisverslag uit Baoding, China van Marije Son - WaarBenJij.nu Aftellen is begonnen… - Reisverslag uit Baoding, China van Marije Son - WaarBenJij.nu

Aftellen is begonnen…

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

14 Januari 2015 | China, Baoding

Hier een korte update over de afgelopen tijd. Met nog maar negen dagen te gaan begint het avontuur toch echt op zijn eind te komen. De laatste paar dagen zijn chaotisch geweest en er zijn nog een hoop dingen die gedaan moeten worden. Volgende week dinsdag staat de reis naar Beijing in de planning zodat ik vanaf daar vrijdagochtend aan de reis naar Nederland kan beginnen!

Afgelopen vrijdag was ik uitgenodigd door Lex om uiteten te gaan samen met vier andere Chinezen. De Chinezen hadden allemaal Engels gestudeerd waardoor communiceren vrij gemakkelijk ging. Een van de Chinezen was behoorlijk westers en kon alle bekende Nederlandse muzikanten bij naam. Hij heeft grote ambities maar helaas voor hem is hij in China geboren en heeft hij een Chinees paspoort. Tijdens dit etentje was het voor het eerst dat er vrijuit gesproken werd over de Chinese politiek en problemen in het land. Ik ben benieuwd welke ontwikkelingen China de aankomende vijf jaar gaat doormaken en hoe het land gaat veranderen. De overheid neemt iedere week steeds drastischere maatregelen om het internet te blokkeren en bepaalde sites ontoegankelijk te maken. Het wordt voor mij steeds moeilijker om de firewall van China te omzeilen, op dit moment heb ik zelfs grote moeite om blogs online te krijgen. Aan de andere kant versoepelt China ook een aantal maatregelen zoals het een kind beleid. Meer dan 50% van de bevolking mag van de wet nu twee kinderen krijgen.

Vandaag heb ik mijn Chinese begeleider na iets van 3 tot 4 weken eindelijk weer eens gesproken. Hij kwam op het leuke idee om nog even een presentatie te plannen voor mij op vrijdagochtend over het onderzoek dat ik hier heb gedaan. Tevens moet ik het onderzoeksrapport afmaken en inleveren, liefst voor zaterdag. In het weekend komt de huisbaas eindelijk langs zodat de huur betaald kan worden en de borg verrekend. Ook moeten Juul en ik nog naar een etentje om afscheid te nemen van de hoge bazen van de universiteit. Wordt even afwachten hoe formeel dit wordt, is wel belangrijk dat dit goed afgehandeld wordt zodat er ooit misschien nog andere studenten deze kant op kunnen komen.

Ik zou graag nog een laatste keer willen poelen met Lex voordat ik vertrek volgende week. Hij is een goed maatje geweest de afgelopen 5 maanden en heeft mij veel geholpen met de Chinese cultuur en taal. Op maandag wil ik afscheid nemen van de meiden op het lab en andere vriendinnen op de universiteit die ik de afgelopen tijd heb leren kennen. Zal wel een Chinees afscheid worden met heel veel foto’s… Dan nog kijken wanneer ik het appartement kan opruimen en mij koffer kan proberen in te pakken. Zoals iedere keer heb ik weer lekker veel zooi verzameld, wordt een selectie maken. Eigenlijk moet ik ook nog twee herkansingen voorbereiden die ik de week nadat ik terug ben moet inhalen. Hopen dat ik nog wat tijd kan vinden om dat te doen. Op dinsdag vertrek ik dan naar Beijing, gelukkig heeft meneer Du aangeboden om me naar het station te brengen zodat ik niet met de bus of taxi moet.

Wat ik de laatste 2 dagen in Beijing ga doen is nog even afwachten. Misschien heb ik nog kans om naar een gedeelte van de muur te gaan dat niet gerenoveerd is. In Beijing is een meer waarop je kunt schaatsten, misschien dat Juul en ik nog schaatsen kunnen huren ergens en dat we rondje op het meer kunnen doen. Als laatste moeten Juul en ik natuurlijk nog afscheid nemen van China! Het land met het heerlijke eten (als je weet wat te kopen en waar) en het goedkope bier, wat een straf… Hopelijk kan ik vanuit Beijing nog een laatste blog posten voordat ik vertrek richting Nederland!

  • 14 Januari 2015 - 09:14

    Merle:

    Hoi Marije,

    De tijd is weer snel gegaan, het einde is in zicht. Geniet nog even van de
    Chinezen en China, een hele goede terugreis toegewenst!!!

    Voor je het weet zit je weer in Westzaan!

    Groetjes,
    Merle

  • 14 Januari 2015 - 09:22

    Lenie:

    Jeetje, dan zit je China avontuur er alweer bijna op. Voorlopig de komende dagen er nog even flink tegenaan. Geniet nog van Bejing en een goede reis terug. We zullen je blog missen. Groetjes

  • 14 Januari 2015 - 17:53

    Pieter:

    Hi Marije,

    Veel plezier de laatste dagen. Ga vooral netjes gekleed naar het afscheid van de hoge bazen.:-) Goede reis terug, heb je nog een paar uurtjes in het vliegtuig om je herkansingen voor te bereiden.

    Groetjes,

    Pieter

  • 16 Januari 2015 - 21:36

    Anneke:

    Heb je het leuk gehad blij dat je weer terug mag? Blij dat je weer terug komt groetjes fam de boer fijne reis naar heus!




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 11359

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 23 Januari 2015

Stage in Baoding

Landen bezocht: