Teken van leven vanuit Shanghai - Reisverslag uit Baoding, China van Marije Son - WaarBenJij.nu Teken van leven vanuit Shanghai - Reisverslag uit Baoding, China van Marije Son - WaarBenJij.nu

Teken van leven vanuit Shanghai

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

17 November 2014 | China, Baoding

Hallo allemaal, hierbij bevestig ik dat ik de treinreis heb overleefd en aangekomen ben in Shanghai. De afgelopen dagen zijn behoorlijk chaotisch verlopen en ik heb weer een hoop meegemaakt.

Op vrijdagochtend ben ik samen met Juul vertrokken vanuit Baoding met de trein naar Beijing. Toevallig kwamen we op het treinstation een Amerikaanse jongen tegen die ik al kon van de wekelijkse quiz avonden. Aankomende week gaat hij de quiz avond organiseren en de vragen bedenken. Helaas kan ik er deze keer niet bij zijn dus 3x winnen op een rij samen met Lex gaat niet lukken... De Amerikaan is getrouwd met een Chinese die oorspronkelijk uit Baoding komt. Als hij het voor elkaar krijgt om een Amerikaans visa te krijgen voor zijn vrouw dan gaan ze proberen te emigreren naar Amerika. Hij gaat in Amerika dan helpen met de oprichting van een nieuwe school dat lijkt op een montessorischool alleen gaat deze school nog vrijer worden voor de studenten. Hopelijk krijg ik de kans om deze school een keer te bezoeken, ben benieuwd hoe het gaat werken…

In Beijing hebben we met zijn drieën geluncht en een taxi gedeeld naar onze verblijfplekken. Omdat Juul met haar ouders en zus in een hotel verbleven is zij daar de eerste nacht meteen alvast heen gegaan. Zelf ben ik naar een hostel in de buurt van het hotel gegaan zodat het makkelijk zou zijn om elkaar op te zoeken. Bij aankomst in het hostel kwam ik in gesprek met een Canadees en Hollands meisje en hebben we samen een paar biertjes gedronken. In de avond ben ik met Juul lekker gaan eten bij een tentje waar ik regelmatig probeer te komen als ik in Beijing ben. Het is heel lokaal, midden in een Huttong met geweldig en goedkoop eten. Na het eten heb ik nog een tijdje gepraat in het hostel met 3 dierenartsen uit Engeland en 2 Duitsers. Geweldig om eindelijk wat contact te hebben met andere buitenlanders dan die in Baoding.

Zaterdagochtend is Juliette haar ouders gaan ophalen van het vliegveld en ben ik erop uit getrokken met het Canadese en Nederlandse meisje. Eerst hebben we heerlijk ontbeten in een Westers restaurant ( Ze verkopen nog steeds pannenkoeken in Alley’s mam ;) ) en heb ik een park met daarnaast een groot meer bezocht. Omdat ik al een behoorlijke tijd in Beijing ben verbleven heb ik het meeste al gezien, maar ik vind het erg leuk om anderen rond te toeren en hun tour gids te zijn. In de middag heb ik rustig aangedaan om een beetje bij te komen van de afgelopen tijd. In de avond ben ik uiteten geweest met Juul, haar ouders en zus. Het was leuk om hun te ontmoeten en het eten was echt geweldig! Ook heb ik een pak stroopwafels, drop en een chocolade piet en Sinterklaas gekregen. Ik nog nooit zo een goede Sinterklaas gehad met al dat snoepgoed van iedereen, zal ik vast heel lief geweest zijn afgelopen tijd :)

Zondagochtend ging Juul met haar familie naar de verboden stad. Omdat ik deze al gezien heb, ben ik samen met de Nederlander en Canadees naar de Boeddha tempel geweest. Overal waren mensen aan het bidden en bij de ingang kregen we een soort van wierook stokjes die we aan de goden van het verleden, heden of toekomst konden offeren. Ik heb alle stokjes in de fik gestoken bij de Boeddha van het heden met in me achterhoofd dat ik nog een flinke treinreis had te gaan…

In de middag was het de bedoeling dat ik met Juul haar familie weer naar het park met het meer zou gaan maar dat is helaas niet gelukt. De trein vertrok al vroeg in de avond en ik was te ver bij hun vandaan om nog langs te komen voor een bezoek. In plaats daarvan ben ik naar het plein van de hemelse vrede gegaan met de Canadees en Hollander en heb ik daar dumplins gegeten. Op de terugreis nog even snel boodschappen gedaan voor de treinreis. In het hostel wilde ik graag een planning gaan maken voor Shanghai maar dat is niet gelukt. In plaats van plannen ben ik bier gaan drinken met 2 Ieren en heb ik ze een beetje op weg geholpen met hun verblijf in Beijing. Ook heb ik mijn stroopwafels geruild met de Hollander voor geld uit Mongolië. Ik verzamel al jaren bankbiljetten uit alle landen en Mongolië had ik nog niet. We hebben dit geweldige plan bedacht dat zei mij komt opzoeken in Baoding als ik weer terug ben. Hopelijk gaat het lukken, zou leuk zijn om nog een Hollander te hebben in Baoding voor een paar dagen…

Om 19.30 moest ik dan toch echt de trein in voor 15 uur richting Shanghai. Er waren meer kaartjes verkocht als stoelen dus overal lagen en zaten mensen te slapen. Mijn buurman sprak gelukkig een woordje Engels waardoor ik niet helemaal alleen was. Het was een behoorlijk beproeving en ik zal het niet snel aanraadden aan andere om deze trein te nemen. Toch ben ik blij om deze ervaring gehad te hebben en nu waardeer ik de snelle trein weer veel meer. Het meeste bizarre was nog dat er rond 06.00 een oud Chinees mannetje langskwam die Snickers verkocht, ik heb er direct maar 2 gekocht en ze hebben nog nooit zo goed gesmaakt!

Na aankomst in Shanghai kon ik gelukkig snel mijn hostel vinden, inchecken, douchen en slapen. Shanghai is een hele andere stad als Beijing voor mijn eerste indruk. Het is veel moderner en je moet meer op je hoedde zijn. Binnen een paar uurtjes was ik al bijna 2x opgelicht door de mensen hier. Voor de aankomende dagen heb ik nog niet echt een plan. Ik hoop om andere reizigers te ontmoeten en een beetje met hun rond te hangen. Op dit moment vragen 2 Deense jongens of ik wil poelen, kijken of ik hun kan verslaan als Dutch girl!!!

  • 17 November 2014 - 17:28

    Ella:

    Hmmmm. Pannenkoeken van Alley's.

  • 17 November 2014 - 18:52

    Merle:

    Jeetje die treinreis dat is wel een ware beproeving en wij hier maar klagen! Leuk dat je zoveel verschillende nationaliteiten ontmoet. De Chinezen zijn niet zo scheutig met hun vriendschap lijkt wel. Enne niet te veel biertjes drinken met vreemde mannen laat Eelco het maar niet horen!

    Groetjes,
    Merle

  • 18 November 2014 - 18:02

    Ans Hotting:

    Hoi Marije

    Weer met veel genoegen je verhaal gelezen, maar pas op voor de oplichters. Er zijn dus best wel veel nationaliteiten daar, ben benieuwd waar je ooit mee thuis komt.
    Nou rustig aan en nog veel plezier.

  • 18 November 2014 - 21:39

    Eelco Wartena:

    Gaan we vreemd?!?!?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 11378

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 23 Januari 2015

Stage in Baoding

Landen bezocht: