Aftellen kan begonnen… - Reisverslag uit Baoding, China van Marije Son - WaarBenJij.nu Aftellen kan begonnen… - Reisverslag uit Baoding, China van Marije Son - WaarBenJij.nu

Aftellen kan begonnen…

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

24 November 2014 | China, Baoding

Na een geweldige week in Shanghai gehad te hebben is het nu toch echt over met de pret. Afgelopen zaterdagavond ben ik aangekomen in het koude Baoding, gelukkig stond de kachel in het appartement wel lekker aan. Helaas heb ik geen invloed op wanneer de kachel aan of uit gaat en de hoeveelheid warmte deze produceert, dit wordt allemaal centraal geregeld. Hopen dat de kachel van de winter het appartement rondom kan verwarmen, kan nog wel eens flink koud gaan worden hier… Ook realiseerde ik me in Shanghai dat ik al over de helft van mijn stage zit. Ene kant vind ik het wel fijn dat ik nu kan beginnen met aftellen. Ik besef wel dat er nog wel heel wat mag gaan gebeuren in de aankomende 10 weken betreft me stage. Misschien dat ik het studentenleventje een beetje achter me moet gaan laten en misschien toch wat ‘volwassener’ moet gaan worden ;)

De week die ik in Shanghai ben verbleven was toch wel weer een hele beleving, ben blij dat ik ook een andere kant van China heb kunnen zien. De verschillen tussen Shanghai en Beijing zijn ontzettend groot. Waar Beijing toch nog echt iets traditioneels heeft en een hoop cultuur, heeft Shanghai vooral wolkenkrabbers en een echt zakenhart. Om eerlijk toe te geven vond ik het zeker geen straf om na 10 weken Baoding/Beijing eindelijk weer eens in een echt moderne stad te verblijven. In de hele stad waren een hoop buitenlanders te vinden en vooral in mijn hostel heb ik een hoop leuke mensen ontmoet.

De eerste avond in Shanghai heb ik doorgebracht met twee Deense jongens. Zij lopen stage voor een half jaar in Hong Kong en hebben zo te horen toch een hele andere ervaring. In de avond na een potje poel waren we nog even een biertje gaan doen in de stad. De jongens hadden me bijna verkocht aan een Turkse man van in de 50 en toen ik toch een beetje boos begon te worden gingen ze snel bloemen halen om het goed te maken :)

Dinsdags ben ik naar de Yu Yuan tuin en markt geweest, een van de weinige culturele bezienswaardigheden in Shanghai. In de avond kwam ik in het hostel 3 Duitsers tegen die in de buurt van Hamburg en Bremen wonen. In een mix van Hollands, Duits en Engels hebben we een gezellige avond gehad. De dag erna wilde ik graag naar het enige museum in China dat nog propaganda poster heeft van de tijd dat Mao aan de macht was. In de metro kwam ik een Hollandse jongen tegen die op weg was naar de Boeddha tempel in Shanghai. Omdat ik toch flexibel mijn eigen tijd kon indelen tijdens deze reis besloot ik met hem mee te reizen naar de tempel en in de avond zijn we nog een hapje gaan eten.

Op donderdag heb ik dan toch het Mao museum bezocht samen met een Mexicaan, Australiër en een Engelse. In de middag heb ik met de Hollander die ik de dag ervoor had ontmoet een van de wolkenkrabbers bezocht. In een van de vele wolkenkrabbers zit een hotel en als je net doet alsof je in het hotel verblijft, kan je gratis naar boven met de lift. Als echt Hollanders waren we natuurlijk erg blij met deze optie. We waren rond een uur of 5 omhoog gegaan en vanaf de hotelbar de zonsondergang over de stad kunnen zien, erg mooi!

In de avond ben ik naar een comedyshow geweest in een Mexicaanse bar met een groep uit het hostel, en dat in China... Een van de meisjes uit het hostel waarmee ik op pad was voelde zich niet lekker en wilde even naar buiten voor wat frisse lucht. Op het moment dat ze naar buiten liep viel ze flauw en kwam ze met haar hoofd op een stenen vloer terecht. Ze lag minimaal 5 minuten bewusteloos op de vloer, omdat niemand in China echt van reanimatie/EHBO heeft gehoord was het echt een nare situatie. Gelukkig heb ik samen met een Duitse man haar weer een beetje bij kennis kunnen brengen. De ambulance was gebeld maar zodra ze binnen kwamen en zagen dat ze buitenlands was wilde ze haar niet meenemen naar het ziekenhuis. Omdat ze waarschijnlijk een hersenschudding had opgelopen door de val hebben we haar met de groep terug naar het hostel gebracht. In het hostel heb ik haar iedere 2 uur wakker gemaakt om er zeker van te zijn dat het wel goed ging.

De dag erna realiseerde ik me dat ik in alle haast van de avond ervoor mijn vest en sjaal was vergeten in de Mexicaanse bar. Omdat ik niet meer zeker wist waar deze bar was heb ik bijna de hele dag besteed aan zoeken. Gelukkig hadden ze mijn spullen nog wel toen ik de bar eindelijk gevonden had. In de avond ben ik nog opstap geweest met een Rus en een Duitser, was een geweldige avond. Helaas moest ik in de ochtend wel de trein weer terug hebben naar Beijing, dat was wel even afzien om die trein te halen. De reis naar huis was verder goed verlopen, heb voornamelijk lekker geslapen. In Beijing had ik een overstap van 2,5 en kon ik nog mooi even muesli halen in een winkel met import producten.

Gister heb ik vooral slapend doorgebracht, toch wel weer een hoop meegemaakt en vooral veel mensen ontmoet. Het onregelmatige leven in Shanghai en vooral de overgang van warm weer naar de kou in Baoding heeft ervoor gezorgd dat ik me niet helemaal 100% lekker voel. Aankomende dagen maar beetje rustig aan en vitamientjes drinken, zal het vast wel goed komen. Ook kon ik mooi al mijn wasgoed wegwerken en een beetje schoonmaken in het appartement, moet toch ook gebeuren als je op jezelf woont.

Net heb ik een gesprek met Meneer Du gehad over de voortgang van de stage en de planning voor aankomende tijd. De planten zijn goed gegroeid en aankomende weken heb ik genoeg te doen. Morgen komt er een kennis van Meneer Du langs die ik moet helpen met Engels. Wat ik begreep is dat ik formulieren moet checken voordat deze naar Canada gestuurd worden ter aanmelding bij een Universiteit. Er is een foto van Juul en mij geplaatst op de schoolsite samen met professor Du en 2 andere studenten. De foto is terug te vinden door op de volgende link te klikken:

http://www.hebau.edu.cn/art/2014/11/18/art_2_12652.html

Ook moet ik volgende week twee presentaties geven waarvan een voor een kleine groep en de andere aan een grote klas met Chinezen. Even bedenken hoe ik in makkelijk Engels mijn punten kan duidelijk maken zodat ze het snappen en kunnen volgen. Vrijdag ga ik denk naar een bijeenkomst in de avond waarbij alle buitenlanders in Baoding samenkomen. Misschien kan ik een van de meiden overhalen om te gaan shoppen in het weekend, kan nog wel een goede trui gebruiken. Mocht ik nog iets meemaken deze week dan laat ik het jullie weten! Tot die tijd kan ik dromen of er misschien nog een nieuwe reis in de planning kan komen, wie weet rond kerst/nieuwjaar...

  • 24 November 2014 - 08:07

    Lenie:

    En tijdens het volwassen worden niet vergeten te blijven genieten hoor! Want wij willen nog blijven genieten van je prachtige verhalen. Groetjes

  • 24 November 2014 - 16:48

    Ans:

    Zo te lezen heb je weer een zware studie week gehad.
    En ontmoet je maar weinig nieuwe mensen HA HA.
    Wij gaan ook aftellen en denk wel aan je vitamientjes anders een pil.
    Groetjes A3 jes

  • 25 November 2014 - 20:40

    Anneke:

    Hier gehoor uit Westzaan, ben je al een Chinese gewordenje beleeft genoeg zeg en wil je al gaan emigreren groetjes fam. De Boer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 11371

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 23 Januari 2015

Stage in Baoding

Landen bezocht: